Tiedosta nautinto -blogi

Hyvä ruoka, seksuaalisesti halukkaampi mieli!

kirjoittajalta Susanna | 23/09/2022

Seksi ei maistu. Virtaa ei päivän työn ja arjen keskellä ole yhtään. Miksi kumppani edes sellaista vaatii? Ja miksi muut puhuvat, että seksistä saa energiaa, kun sitä tuntuisi vain tarvitsevan itse ennen kuin pääsee haluaan lähellekään. Miksi seksin haluaminen on usein niin hankalaa, ja seitsemän kertaa mieluummin valitsee nukkumisen? Mitä jos söisimme itsemme halukkaiksi?

Stressitön olo vahvistaa seksuaalista halua

Halu muodostuu sisällemme hyvän olon hormoneista ja rentoutuneesta olosta. Kun meillä on kaiken kaikkiaan elämässä asiat kunnossa, vapautta, rauhaa ja kehollista hyvinvointia riittävällä tavalla suhteessa stressiin ja kuormaan, on kehossa ja mielessä tilaa halulle. Otsa kurtussa, keho viulun kielenä stressistä ja stressihormonien riehuessa elimistössä olisi joskus houkuttavampaa lyödä kumppania kuin antautua seksin saloja tutkimaan. Etenkin, jos kumppani sitä ehdottaa väärään aikaan tai liian usein.

Hyvin moni tunnistaa lomaseksin. Kun tilanne on mieltä rentouttava ja rauhoittava, seksuaalinen halukin elpyy äkkiä. Hyvin usein ajattelemme, että tuohon emme voi vaikuttaa muuten kuin sillä, että varaamme seuraavan seksiloman mahdollisimman pian. Ja oikeastaan voimme. Paljonkin.

Mitä jos söisimme itsemme halukkaiksi?

Joskus puhutaan eroottisesta ruuasta, kuten ostereista, chilistä, inkivääristä, manteleista ja viikunoista. Mutta yksittäisellä ruualla ei saada aikaa sellaista vaikutusta, kuin terveellisellä ruualla kaikkiaan. Mitä kokonaisvaltaisemmin ruoka hoitaa kehoasi terveeksi, energiseksi ja hyvinvoivaksi, sitä varmemmin se hoitaa myös seksuaalista halukkuutta. Koko kehomme ja mielemme (huom! myös mielen!!!) hyvinvointi rakentuu siitä, mitä valitsemme syödä. Rasvainen, hiilihydraatti- ja sokeririkas ruoka sairastuttaa kehoa ja mieltä jaksamattomaksi, ja silloin kadotamme paljon myös haluamme, kaiken muun huonostivoinnin ohella.

Haluttomuudesta puhuessa harva keskittyy ravintoon. Moniko mies tai muu peniksellinen kaipaisi erektiolääkettä, jos ruokavalio olisi hyvinvointia tukevaa? Ani harva. Moniko nainen tai vulvallinen olisi niin väsynyt, elämään ja itseensäkin ryytynyt, jos ruokavalio tukisi mielen ja kehon voimaa ja hellisi jokaisella suupalalla nautinnon hormoneja? Tuskin juuri kukaan. Oikeanlaisen ja hyvinvointiamme tukevan ruokavalion kanssa me kukoistamme, parannumme ja ennen kaikkea saamme seksuaalisen energiammekin sille tasolle, jolla se olisi, jos saisimme ruuasta ja vitamiineista kaiken sen, mitä kehomme oikeasti tarvitsee. Hormonit muodostuvat elimistössämme siitä, mitä me syömme.

 

Mitä sitten pitäisi syödä, että haluttaa?

Tässä lähteenä on useampia kursseja Paula Heinosen opeista. Paula on funktionaalisen lääketieteen asiatuntija, joka on keskittynyt elämäntyönään ymmärtämään hyvinvoinnin lähtökohtia ja myös nimenomaan ruokavaliota. Paulan kursseja ja oppeja pääset katsomaan täältä: www.paulaheinonen.fi. Ja tämä ei ole kaupallista yhteistyötä, vaan puhdasta iloa jakaa tätä ymmärrystä, koska se vaikuttaa myös sinun jokapäiväiseen hyvään oloon ja halukkuuteen.

Paula puhuu kokonaisvaltaisesta energisestä hyvästä olosta, mutta mainitsee aina vähintäänkin sivulauseessa, että tämä vaikuttaa myös seksuaaliseen haluun.

Paulan ohjeistus energiaa ja hyvinvointia lisäävään ruokavalioon:

2 – 4 dl marjoja päivässä
800 g kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä, mielellään 4 – 5 erilaista väriä päivittäin
Hyviä rasvoja: kylmäpuristetusta oliiviöljystä, avokadosta, siemenistä,
Linssejä, palkoja, papuja, kalaa ja kanaa
Pähkinöitä
Täysjyvä viljaa (joillekin gluteeni ei sovi ollenkaan, toiset voivat käyttää)
1,5 litraa vettä
Mahdollisimman paljon luomua

Pois sokerit, hiilihydraattihöttöruoka, valkoinen vilja ja rasvat.
Alkoholi minimiin. Kahvi vain luomuna ja muutama kuppi päivässä korkeintaan.

Ja näiden lisäksi, koska ruuasta emme vain saa kaikkea:

C- vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia, sinkkiä ja seleeniä (3 krt viikossa), Q10. PQQ jne.

Lue ruokavaliosta lisää Paulan kirjasta: Hyvinvointia vaihdevuosiin. Ja unohda sana vaihdevuodet, tuo on tarkoitettu kaikille ja myös muillekin kuin naisille.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi seksuaalisen nautinnon takana

Ruokavalio on merkittävässä osassa, mutta toki me kaipaamme muutakin. Stressin, kehomielen ruuhkan ja jatkuvan kiireen taltuttamista. Me tarvitsemme vastuuvapaata, tekemätöntä aikaa ja mielen rauhaa. Me tarvitsemme lempeää, nautinnollista ja kehoamme kuuntelevaa liikuntaa. Ei siis järjetöntä rääkkiä ja repimistä. Me tarvitsemme armollisuutta, rakkautta ja kiitollisuutta kertomaan mielellemme, että asiat ovat hyvin.

Kun voimme hyvin, voi seksuaalinen halukkuutemmekin hyvin. Joillekin halu ei varmastikaan ole se motivaatio, mutta toivottavasti terveys ja muu elämän energia ovat. Toisille seksuaalisen halun vahvistaminen voi olla erityisen merkityksellistä, ja toivottavasti sitä kautta saisi kipinää. Mielelle hyvä ajatus on, että kun syön tämän, mitä kehoni hormonit sanoisivat? Autatko niitä auttamaan sinua vai vaikeutatko niiden tehtävää? Ravinto, mitä tarjoilet kehollesi palaa hyvinvointinasi, energianasi ja halukkuutenasi sinulle takaisin.

 

Rakkaudella,

Rouva Syld

 

 

 

 

 

 

Rouva Syld

Erityistason seksuaaliterapeutti (NACS) ja parisuhdeterapeutti

Tiedosta nautinto -valmentaja

Yritys- ja yhteisökouluttaja

Mentaalivalmentaja (PTCA)

Rentoutusvalmentaja

Terapeuttinen sidonta -ohjaaja

Seksuaaliterapia ja parisuhdeterapia

Tule keskustelemaan seksuaalisuudesta, seksistä tai suhteestasi. Löydetään yhdessä keinoja tehdä siitä enemmän juuri sinun tai yhdessä teidän näköistä. Tapaamiset ympäri Suomea etänä Doxy.me -ohjelman kautta tai terapiatilassani Lahdessa. Seksuaaliterapiasta voit lukea lisää täältä ja parisuhdeterapiasta täältä. Varaa aikasi Vellosta tai susanna@rouvasyld.fi.

Koulutukset yrityksille ja yhteisöille

Varaa huikea Nautinnosta resilienssiä ja stressin hallintaa -luento tai workshop.

Tutustu koulutuksiin
Verkkokauppa:

Ihanat korttimme suhteesi nautinnoksi, kuten Seksipuhe- ja Elämysseksikortit!

Terapiakortit seksuaalineuvojille ja -terapeuteille.

Ajankohtaiset webinaarit.

Terapeuttisen sidonnan -workshopit.

Verkkovalmennukset

Tule verkkokauppaan!
Tiedosta nautinto -kirje:

Ajatuksia nautinnosta elämään, suhteisiin ja seksuaalisuuteen.

Tilaa uutiskirje
Tule seuraamaan somessa:
Rouva SyldRouva SyldRouva Syld
Tiedosta nautinto -blogit:
Kaikki blogit
Sivuston toteuttaaSanavarma