Purentalihakset ja pimppi rennoksi

Purentalihaksia louskitaan, narskutetaan ja purraan tolkuttoman tiiviisti yhteen monessa suomalaisessa sängyssä öisin ja tiukasti työn äärellä päivisin. Stressi, mikä meitä kiireen ja kaiken melskeen keskellä ohjaa, saa jännittämään suuta niin kipeästi, että pahimmillaan näkee lähinnä tähtiä ja kuulee kohinaa. Purentalihakset ovat kovilla yllättävän monella, ja siitä, miten se liittyy pimppiin päätin teille kirjoittaa.

Ja vaikka kirjoitan nyt pimpistä pääasiassa, niin anatomisesti peniksellisen ja pimpillisen lantionpohjan lihaksistossa ei ole juurikaan eroa. Blogin harjoitteet ja rentoutukset sekä hengitykset toimivat siis muillekin kuin pimpillisille.

Bruksismi on tämän ajan vitsaus, joka kiristää monen hyvinvointia.

Ihmisen muotoinen kokonaisuus

Ihminen ei ole koskaan vain jotain, vaan me olemme kombinaatio kaikkea. Kun jotain meissä tapahtuu toisaalla, niin jotain tapahtuu jossain muuallakin. Valtaosalla hampaiden tiukassa purennassa on kyse stressistä, joka saa kehomme kangistumaan muualtakin kuin suusta, vaikka sinne me usein ongelman paikallistamme. Joillekin stressin tuo kiire, joillekin kaiken suorittaminen ja joillekin se, ettei ole hetkeäkään rauhaa. Elämämme on kokonaisuus kuormaa, jossa hampaat ja kiilteet ovat kovilla, koska käskystäkään ei meistä kukaan rentoudu.

Usein kaiken kehittämisen innon ja eteenpäin menon keskellä me unohdamme huolehtia itsestämme. Viimeistä piirtoa myöten pidämme kyllä huolta lähes kaikesta, jopa ulkonäöstä ja liikunnallisuudesta, mutta mielen hyvinvointi jää usein heikoimmalle. Ei riitä, jos tekee kaiken kuten kuuluukin hyvän elämän eteen, jos leuat ovat jäykät, kasvot ja kaula kosketusarat ja suu ei aamuisin juuri aukea. Mielen hyvinvointi siellä huutaa kipeästi vapautusta.

Kehollisuutta ja harjoituksia

Fysioterapeuttien kanssa yhteistyössä olen oppinut sen, ettei kyse juuri koskaan ole vain purentalihaksista. Koska keho on kokonaisuus, on jumitusta usein myös muualla ja tämä yhteys on se, mistä liian vähän puhutaan. Pimpilläkin voi ola kohtuullinen osuus tässä yhteydessä. Jos lantionpohjan lihakset ovat kireät, saattaa sama kireys näkyä selvästi purennassa. Myös keisarinleikkauksen arvet, vatsan alueen lihasten tai muu alavartalon kireys voi olla purennan kanssa samassa jumissa.

Pimpin lihaksisto kaipaa treenausta siinä missä muutkin lihakset, ja toisaalta taas, jos se on treenattu ihan liian tiukaksi, niin siitäkin voi seurata haasteita. Kuten mitä tahansa muutakin, niin pimppilihaksia on hyvä harjoituttaa aktivoiden ja lempeästi supistellen, jotta niitä myös oppii rentouttamaan. Tämä on työtä kaiken muun rentouden äärellä, mutta samaa työtä kaipaa nautinnollisempi seksielämäkin. Jos lantionpohjan lihakset ovat jumissa, kiristää usein suussakin, ja molempien kanssa voidaan rentoutusta myös opetella.

Lantionpohjan lihaksiston voi testata laittamalla sormen tai kaksi pimppiin sisään. Kun supistat lantionpohjan lihaksia niin sormessa tuntuu lempeä supistus ja suunta on ylöspäin. Jos tämä tunne onkin suunta alaspäin niin ”mennään metsään”. Ja kun sormi sisällä rentouttaa lantionpohjaa, niin tuntuma saisi olla todella pehmeää joka puolelta. 

Palloa pyllyn alle ja syviä hengityksiä

Lantionpohjan lihasten kireyden ja kipeyden saa selville istumalla tennispallon päälle. Sen kun asettaa pimpin ja pepun välille ja kokeilee istua, niin kiputila usein selviää. Ja vaikka ei tekisi kipeääkään, niin tuon alueen harjoituttaminen kymmensenttisellä napakalla jumppapallolla pyöritellen on loistavaa treeniä alueelle. Lantionpohjan lihaksisto kaipaa jumppaa, mutta jos treenit ovat olleet aiemmin jo tehokkaat, niin rentoutuksen opettelu on tärkeämpää.

Rentoutusta opetellaan hengitellen. Voit olla kyykkyasennossa, peppu jalkojen välissä ja tehdä mahdollisimman syviä hengityksiä sisään ja ulos. Tee ne niin, että tunnet, kuinka hengitys kulkeutuu kehosi läpi lantionpohjaan saakka. Pallea on se mitä harjoitetaan hengityksen apuna toimimaan. Näitä syviä hengityksiä on hyvä opetella niin treeniasennossa kuin pitkin päivää muutenkin. Hengittämällä automaattisesti keho rentoutuu, ja nenän kautta hengittämällä suu saa myös rauhan olla. Optimaalinen (arki)hengitys olisi sellainen, että sisäänhengityksellä vatsa pullistuu hieman ulospäin ja uloshengityksellä se rentoutuu ja liukuu hieman sisäänpäin, rintakehän alueella hengityksen ei tarvitse isosti näkyä.

Tietoinen harjoittelu ja ymmärrys auttavat opettelemaan rentoutumista

Mitä enemmän opit rentouttamaan itseäsi kokonaisuutena, lantionpohjaasi myöten, sitä enemmän rentoutuu myös purentalihaksisto. Ja ei, tämä ei ole vastaus aina kaikkeen, mutta sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Seksin voimalla stressin kimppuun

En lakkaa ihmettelemästä, miksi lääkärit eivät määrää seksiä lääkkeeksi. Enkä lakkaa ihmettelemästä, miten nykyajan ihminen on sen tuomasta hyvästä olosta ja energiasta niin usein hukassa. Rentoutukseen ei riitä se keskimääräinen kerran viikossa ja keskimääräinen 7,5 minuuttia. Rentoutukseen tarvitaan enemmän aikaa ja oikeasti keskittymistä siihen, että sekä mieli että keho saa syvää nautintoa.

Ja tässä sellaista, mitä saa kokeilla kotona ja mielellään mahdollisimman usein.

  • Laita soimaan meditatiivista musiikkia tai muuta rentouttavaa musiikkia. Keskity hellimään omaa vartaloasi tai kumppanin kanssa yhdessä. Käyttäkää aikaa ja kosketuksen voimaa. Muista hengitellä samalla syvää palleahengitystä.
  • Opettele masturboimaan, harjoittele uusia keinoja nauttia, pidennä nautintoa niin, että juuri ennen laukeamista lopeta toiminta ja jatka sitten. Tee tätä jokusia kertoja. Näin suurennat nautintoa ja orgasmin voimaa.
  • Opettele sormien (kumppanin tai oman) kanssa tunnistamaan lantionpohjan lihakset, jotka supistavat pimppiä. Treenaa säännöllisesti, jos ne kaipaavat vahvistusta ja voimaa. Voit käyttää myös treenikuulia (geishakuulat) apuna harjoituksissa.
  • Jos taas on kyse liiasta kireydestä, opettele sormitekniikalla ja hengitellen rentouttamaan lihaksia. Joskus pitempi sormistimulaatio tai lempeä hieronta öljyllä auttaa löytämään rentouden.
  • Keskity orgasmien voimaan, älä nopeuteen. Pikamatka ei tee yhtä suurta rentoutta kuin syvä ja pitkä nautinto. Jos orgasmi on mahdollinen, niin sen voimistuminenkin on vain opettelun takana.
  • Seksin aikana muista palleahengitys ja keskity aistimaan kokemuksia. Mitä vahvemmin saat mielen irti arjesta, sitä enemmän rentoudut.
  • Kokeile, miten vaikka viikon verran päivittäin koettu nautinto vaikuttaa stressitasoon, rentouteen tai purentalihaksien kireyteen. (Jos ne ovat tosi jumissa, niin ensin vaaditaan avausta fysioterapiassa, ei seksikään kaikkea pelasta)

Seksi ennaltaehkäisee, pitää stressitasoa matalalla ja hyvänolon hormonitoimintaa yllä. Ja siinä toimii säännöllisyys, niin kuin kaikessa muussakin hyvinvoinnissa.

Hieromasauvaa ja kumppanin helliä sormia

Vibrat ja hieromasauvat väristävät kivasti rentoutta myös kasvojen lihaksille. Nuo samat vehkeet siis rentouttavat myös mielellään monia jumiutuneita kohtia ihmisessä. Toki tätä varten on ihan siihen suunniteltujakin laitteita. Ja suun alueen rentoutuksesta voi tehdä yhteisen hetken parisuhteessa. Kumppani voi hellin sormin opetella kasvoja relaksoivaa hierontaa tai harjoitella sauvan käyttöä hierontatyössä.

Elämän ei tarvitse olla niin vakavaa, eikä vibrojen käytölle ole pakollista osoitetta. Kipu on ainoa mittari, jonka mukaan mennään, pientä tuntumaa saa olla, mutta liikaa ei saa sattua. Säännöllisyys tässäkin lystissä pitää yllä rentoutta sekä parisuhteen hyvinvointia.

Kumppanin hellät sormet kasvojen kipeillä lihaksilla voi olla itkettävän ihana kokemus.

Vinkkinä kumppanille:

Purulihakset tunnistaa puremalla hampaat yhteen, lihasten aktivoituminen tuntuu leukaluun vieressä, korvanipukasta vähän alaviistoon. Niitä kohtia voi hieroa sekä suun sisä- että ulkopuolelta. Puhtain käsin tietenkin. Sisäpuolelta: Peukalo suun sisäpuolelle ja etu- ja keskisormi suun ulkopuolelle siihen korvanipukan alaviisto -kohtaan ja lempeästi hieroo sormenpäiden väliin jäävää purulihaksistoa. Ulkopuolelta: sormenpäillä pyöritellen tai kädet nyrkkiin ja pyörittelee rystysiä purulihaksistolla.

Fysioterapiasta apua kokonaisvaltaisesti

Etsi fysioterapeutti, joka hoitaa kokonaisuutta, eikä pelkkää purentalihaksistoa vaan kehon muitakin lihaksia, jotka vaikuttavat purentaan. Muutama ammattilainen hoitaa pimppilihaksiakin, mutta pääosin fysioterapeuteilta saa hyviä vinkkejä lantionpohjan rentoutukseen. Meillä on huikeita ammattilaisia, joilla on myös seksuaaliterapeutin koulutus ja siten osataan puhua asioista kokonaisvaltaisesti. Kun lihasten jumit saa oikeasti auki, niin loppu on sitten sitä ennaltaehkäisyä.

Älä väheksy seksin voimaa, älä hengityksen merkitystä tai sitä, että sinä olet kokonaisuus, jossa kaikki liittyy kaikkeen. Ja kyllä, omalla tietoisella harjoittelulla ja rentoutuksen opettelulla on ihmeitä tekemisen voima tämänkin kireyden äärellä. Usko rentouteen ja lempeyteen ja pidä itsestäsi parempaa huolta. Silloin suusikin kiitää sinua.

Rakkaudella,

Rouva Syld

Blogiani varten konsultoin seksuaaliterapeutti ja fysioterapeutti Erja Laapasta, Osteofysio Laapas Oy. Kiitos Erja isosti asiantuntemuksestasi!

Ja jos seksin rentouteen ja sen kehittämiseen kaipaat apua, luethan blogimme tekstejä, niihin pääset täältä.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.