Salikortti parisuhteen kuntojumppaan

Elokuu on perinteisesti kuntosalien ja uusien harrastuksien kulta-aikaa. Makkaraa syöneet ja monen monta janojuomaa juoneet kesänautiskelijat löytävät itsensä peilistä ja paluu ruotuun on käsillä. Monta hikistä ja tuskaista tuntia on syksyllä edessä, että saamme saavutetut kilot taas karisteltua. Salien vertailu käy kuumana. Kuukausikortteihin sitoutuminen mietityttää, koska ei taas tiedä, kuinka ruuhkavuosikiireet antavat myöten liikunnan riemuille. Ja tunnetusti alkusyksyn innostus on tapana hyytyä jossain kohtaa, ja sitten yksi tunti viikossa saattaakin olla tolkuttoman kallis. Ja ne treenivaatteet! Jos ei vanhat purista, niin onhan ne ainakin jo vähän so last season. Mutta kerrankos sitä makselee itsensä kipeäksi, koska itsestä on pidettävä huolta.

Harrastukset ja etenkin liikunta ovat elämässä tärkeitä ja sitä ruuhkavuosien kullanarvoista omaa aikaa. Ne kehittävät myös sekä fyysistä että psyykkistä terveyttä. Ruuhkavuosien kalenteri vaan tuntuu olevan niiiiin tupaten täynnä yhtä ja toista, että aika usein parisuhde hautautuu kaiken muun harrastamisen jalkoihin. Ja sitten usein ihmetellään, kun ei sitä toista vieressä harrastavaa enää juuri tunnekaan.

Parisuhteen harrastaminen on elämää suurempi valinta

Mitä, jos tänä syksynä kokeilisikin salikorttia ihan toisenlaiselle salille? Mitä, jos se edistäisi fyysisen hyvinvoinnin lisäksi hitosti myös mielenterveyttä? Ja ennen kuin kukaan ehtii huutaa mitään poikkipuolista, niin sanon, että voi parisuhdetta todellakin harrastaa ja siinä vasta haastavaa treeniä ihmisellä onkin. Jos tämän syksyn harrastusinnosta keskittäisikin suurimman osan parisuhteeseen panostamiseen, niin kuinkahan paljon lisääntyisikään hyvinvointi? Ja tämä on siitä jännittävää lystiä, että sitoutuminen kuukausimaksuihin on tavallaan jo tehty, kun yhteen on liitytty, että siitä ei enää extraa joudu maksamaan. Toki jos niitä roposia sinne viivan alle tilipäivänä jää, niin juuri parempaa sijoituskohdetta en keksi, kuin yhteinen aika. Eikä kannata säästellä kerran vuodessa Thaimaan matkaan. Ei se kuntokaan kasva niin, että viikon vuodesta rehkii ja muun ajan lepää laakereillaan.  

Tässä jumpassa on kaikki sallittua, mikä yhdistää teitä ja nostaa dopamiinia. Jos se on yhteistä urheilua, niin sitä on suotavaa tehdä niin, että keskusteluyhteys säilyy. Yhdessä tekeminen ei saa olla pelkästään vierekkäin tekemistä. Tai ainakin siinä on hyvä ottaa taukoja sen verran usein, että ehditään silmiin katselemaan. Dopamiini on mielihyvä, jonka nostaminen on tässä ainoa tavoite. Miksikö? Koska se saa meidät voimaan hyvin ja se on kaikenlaisen harrastamisen ydinajatus, uskoakseni.

Parisuhdeharrastamiseen muutama kultainen vinkki

  • Suosittelen pitämään harrastuskauden virallisen suunnitteluillan yhdessä. Pienen tarjoilun äärellä voidaan listata millaisia juttuja olisi kiva toteuttaa, millaisia asioita kokeilla ja ennen kaikkea, mikä palauttaisi tiimihenkeä suhteeseenne kaikista parhaiten. Ja tässä harrastuksessa kannattaa unohtaa omat ehdottomuudet ja heittäytyä. Yhteinen kokemus on merkityksellisempää, kuin se oman mukavuusalueen miellyttäminen.
  • Loistava lähtökohta on molemmille kirjoittaa 5 asiaa paperille, mitä parisuhteeltani haluan ja siitä saadaan 10 tavoitetta harrastusvuoteen. Kumpikin voi sitten työstää asiaa niin, että kirjoittaa jokaisen parisuhdetoiveen kohdalle, miten sitä voisi itse ja yhdessä edistää. Siten teillä on 20 ideaa, millä lähdette toteuttamaan huikeaa harrastustanne.
  • Tässä harrastuksessa on kaksi vastuullista valmentajaa, jotka toimivat samalla tiimin huoltojoukkoina. Yhtään vapaamatkustajaa ei tähän seuraan kaivata. Molemmat huolehtivat, keksivät, ideoivat ja mahdollistavat.
  • Vanhan lenkkisäännön hengitysohje on tässäkin toimiva, PPP käyttöön siis. Mitä tahansa harjoitattekin niin: Pitää Pystyä Puhumaan. Siten tämäkin toiminta on kaikista tehokkainta ja vuorovaikutuksen kestävyys kasvaa olennaisesti.
  • Tämä harrastus ei ole välineurheilua, vaan kekseliäisyys on se mikä riittää (tarkoittaa sitä, että kaikilla on tähän varaa). Ruuhkavuosien tekemishelvetissä voi joutua luovimaan rankastikin, että yhteiselle harrastukselle on aikaa, mutta karsikaa kaikki mikä ei ole välttämätöntä kenenkään hengissä pysymisen kannalta. Hetken kun elämäänsä seuloo, moni ”pakko” muuttuukin vain mahdollisuudeksi valita toisin. Pieniin hetkiin yhdessä kannattaa tarttua, eikä jaarata ikuista ”kun ei ole aikaa” –mantraa. Aika on käsissäsi ja sinun valintaa.  
  • Parisuhdeseksi on erityisen hyvää liikuntaa myös. Kaloreita palaa ehkä vähemmän kuin kaikissa rajuimmissa urheilulajeissa, mutta dopamiinin ja oksitosiinin eritys on huipussaan. Eikä mikään muu liikunta tee niin gutaa parisuhteelle. Mitä aktiivisemmin ja pidempään harrastaa sen tehokkaampaa lystiä tämäkin on. Tahtia kannattaa vaihdella hitaasta rentoutuksesta aktiivisempaan kuntoiluun. Jos on enemmän sellainen välinehifistelijä muutenkin, niin tässä lajissa niitä välineitä riittää kyllä loputtomiin. Tosin koskaan tämä ei ole välineistä kiinni, kaksi innokasta ihmisvartaloa riittää monenlaiseen.
  • Tämän harrastuksen paras puoli on se, että ei tarvitse keskittyä vain yhteen lajimuotoon vaan voi toteuttaa ihan kaikkea. Luovuuden mahdollisuudet ovat rajattomat ja niitä saa todellakin käyttää luvan kanssa loputtomasti. Eikä mihinkään perinteiseen ja tavalliseen tarvitse tyytyä, koska ohjaus, saliohjelma ja -aikataulut ovat omissa käsissä, niin voi revitellä niin paljon kuin tahtoo. Jos tänään on ollut rentouttava mielihyväpäivä eroottisen hieronnan äärellä, voidaan huomenna keskittyä vaikka suojuoksuun.
  • Harrastuksessa kuten muissakin, on äärettömän tärkeä jutella välitavoitekeskustelut. Erityisen tärkeää on muistaa pitää pikkujouluja, kauden päättäjäisiä ja oikeastaan mitä vaan harrastusta edistäviä kinkereitä. Niitä kun ei tällaisessa tiimilajissa ole koskaan liikaa. Arkea on ihmisen elämässä ihan tarpeeksi muutenkin ja yhteiset juhlahetket piristävät sitä kummasti.

Mitä jos kesälomalla lopulla palkitsisit kumppanisi tällaisella harrastuspassilla? Mitä jos kutsuisit kunnolliseen parisuhteen kuntojumppaan, jossa toinen kannustaa toista, kun meinaa hyydyttää? Mitä jos ottaisit parisuhteen hyvinvoinnin oikeasti tavoitteeksi ja tekisit tiukasti asioita yhteisen hyvän eteen? Vaikka kunto ei nousisikaan toivottuun tahtiin, niin hyvinvointi varmasti lisääntyy enemmän kun siellä kuntosalilla yksin huhkiessa.

Harrastusterveisin,

Rouva Syld

Jos yhteinen harrastaminen tökkii tai tuntuu enemmän kuin huonolta idealta, niin otathan yhteyttä. Parisuhdevalmennuksesta saat lukea lisää täältä. Ja jos parisuhdeseksi tuottaa haasteita, niin siihen saatte eväitä seksuaalineuvonnasta. Kerron siitä lisää täällä.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *